האם הגיע הזמן להגביל את כוחה של ההסתדרות הכללית?

קטגוריות

תקופת הקורונה לימדה אותנו שגם בתחום יחסי העבודה אפשרי ורצוי לבחון דברים מחדש. כניסתו לכנסת של אביר קארה , מייסד את תנועת השולמנים מעלה תקווה כי בשלה העת לבצע שינויים בתחום יחסי העבודה כשהעיקרי שבהם הוא הגבלת כוחה של ההסתדרות הכללית ומתן אפשרות בחירה לעובדים לבחור מיהו ארגון העובדים שייצגם.

החל מקום המדינה , הסתדרות העובדים הכללית מהווה את ארגון העובדים היציג היחיד בשירות המדינה. מעבר לעובדה כי רק ארגון עובדים יציג יכול לחתום על הסכמים קיבוציים, כלל העובדים מחוייבים לשלם דמי חבר חודשיים לארגון העובדים היציג. אף שבשירות המדינה מועסקים מאות אלפי עובדים במשרדים שונים ובמתכונות העסקה שונות, פסיקת בית הדין הארצי לעבודה קבעה כי כל שירות המדינה יחשב כיחידת מיקוח אחת. המשמעות היא שבשירות המדינה ישנו ארגון עובדים אחד לכל מאות אלפי העובדים ואין כל אפשרות מעשית להחליף את ארגון העובדים ולמעשה ההסתדרות הכללית משמשת מונופול החל מקום המדינה.
במהלך השנים נעשו נסיונות לבצע שינויים בשירות המדינה אולם כוחה הרב של ההסתדרות הכללית והיכולת של יו"ר ההסתדרות להשבית את כלל משרדי הממשלה, מונעת ביצוע רפורמות הכרחיות בשירות המדינה. האמירה הידועה של לורד אקטון שכוח משחית נכונה על אחת כמה וכמה לגבי ההסתדרות הכללית. בעוד שבענפים אחרים הכנסת הגבילה קיום מונופולים ואף בתי המשפט קבעו כי תחרות היא אבן יסוד במשטר דמוקרטי, הרי שבשירות המדינה אין כל אפשרות מעשית להחליף את ההסתדרות הכללית כארגון העובדים היציג וזאת על אף חוסר שביעות רצון של רבים מהעובדים מהתנהלות ההסתדרות הכללית וטענות רבות על חוסר שקיפות , הגנה על וועדי עובדים חזקים והוצאות ללא כל פיקוח ובקרה.
חשוב לציין כי חוסר האפשרות להחליף את ארגון העובדים היציג בשירות המדינה פוגע קודם כל בעובדים שרבים מהם מאוכזבים מהתנהלות ההסתדרות הכללית וכלל לא ברור להם בגין מה נאלצים לשלם דמי חבר מידי חודש אולם אין ביכולתם לעשות דבר על מנת להחליף את ארגון העובדים.

לאחר תקופת הקורונה הגיע הזמן לשינויים בשירות המדינה והראשון שבהם הוא הפסקת המונופול של ההסתדרות הכללית ומתן אפשרות אמיתית לעובדים לבחור את ארגון העובדים שייצגם בכל משרד ממשלתי. פיצול שירות המדינה ומתן אפשרות למספר ארגוני עובדים לשמש כארגוני עובדים יציגים במשרדי ממשלה שונים, יגביל את כוחה של ההסתדרות הכללית , ימנע אפשרות השבתה כללית של כלל המשק ומעבר לכך התחרות תגרום לשירות טוב יותר הן לעובדים והן למקבלי השירות במשרדי הממשלה השונים.

שיתוף המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
השארת תגובה

מאמרים אחרונים

האם מעביד רשאי לכפות על עובד לעבור בדיקה אצל רופא תעסוקתי?

האם מעביד רשאי לכפות על עובד לעבור בדיקה אצל רופא תעסוקתי?

שאלה האם מעביד רשאי לכפות על עובד לעבור בדיקה אצל רופא תעסוקתי?   תשובה שאלת חיובו של עובד לעבור בדיקה…
שימוש מעביד במצלמות אבטחה

שימוש מעביד במצלמות אבטחה

  האם מעביד רשאי להשתמש במצלמות אבטחה בהליך משמעתי כנגד עובד?  בפסק דין שניתן בבית הדין הארצי לעבודה [ע"ע (ארצי)…
שאלות ותשובות- זכויות עובדים בזמן מלחמה

שאלות ותשובות- זכויות עובדים בזמן מלחמה

שאלה עובד לא הגיע לעבודה בשל מצב המלחמה. האם יש מניעה לפטר אותו? תשובה כן, חוק ההגנה על עובדים בשעת…
חישוב ימי מחלה  כשלא נערך רישום על ימי המחלה

חישוב ימי מחלה כשלא נערך רישום על ימי המחלה

שאלה כיצד מחשבים את פדיון ימי המחלה לעובד מדינה או עובדי רשויות מקומיות שיש רישום חסר על ימי המחלה  …
חישוב ערך יום עבודה לעובד חודשי

חישוב ערך יום עבודה לעובד חודשי

שאלה עובד המועסק מספר ימים קבוע מידי חודש ומקבל שכר חודשי. כיצד יש לחשב את ערך יום העבודה למקרה בו…
Letter of Termination

Letter of Termination

To: [insert email address] Subject:  Letter of Termination [insert date] Dear___________,  In regards to your hearing on [insert date], the…
דילוג לתוכן